قیمت بهترین پسته درجه یک عمده

 آیا می دانید تاریخچه پسته در ایران به چند سال قبل بر می گردد.؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

تاریخچه پسته  در ایران به حدود چهار هزار سال پیش بر می گردد. از قدیمی ترین نقاط پروش پسته  در ایران به مناطق سرخس ،گرگان و قوم وردوس می توان اشاره کرد.محصول پسته از درخت کوچکی حاصل می شود که سرچشمهٔ آن خاورمیانه و آسیای میانه است.

پسته در کشورهایی مانند ایران و سوریه و افغانستان رشد می‌کند.از درخت پسته میوه ای  به همین نام تولید می شود که خوراکی و بسیار لذیذ است.پسته واژه‌ای فارسی است که از طریق زبان لاتین وارد کشورهای اروپایی شده است.

۱۱ رقم متعلق به جنس Pistacia وجود دارد که از درختان کوچک تا درختچه‌های کم ارتفاع را شامل می‌شود.گونه پسته‌ای که برای مغزهای خوراکی آن کاشته می‌شود Pistacia vera است و بومی مناطق مرتفع کویری ایران، افغانستان و آسیای مرکزی است.

مطلب بسیار مهم این است که همه گونه‌های پسته با زمستان‌های سرد و فصل‌های رشد طولانی گرم و خشک سازگار هستند.علاوه بر گونه‌هایی که برای آجیل کشت می‌شود، گونه‌های دیگری نیز به دلیل شاخ و برگ‌های رنگارنگ پاییزی در باغ‌ها کشت می‌شوند و برخی از گونه‌ها به عنوان پایه در تکثیر پسته استفاده می‌شوند.

 

آیا می دانید پسته ها بر چند نوع تقسیم بندی می شوند؟

در ایران بیش از 70 رقم پسته ماده و نر وجود دارد.پسته از لحاظ شکل ظاهری به دو دسته تقسیم می شود :دسته اول پسته هایی که ظاهر گردی دارند.پسته های دسته دوم ظاهر درازی دارند.

معروفترین انواع پسته چهار نوع هستند:1-کله قوچی 2-فندقی 3- احمد اقایی 4- اکبری 

پسته های فندقی و کله قوچی در دسته پسته هایی با ظاهر گرد وپسته های احمد اقایی و اکبری در دسته پسته هایی با ظاهری دراز و کشیده قرار دارند.

پسته را از لحاظ زمان محصول دهی و گلدهی می توان تقسیم بندی کرد.

از نظر زمان محصول دهی به گروههای خیلی زودرس ، زود رس، متوسط رس ،دیررس ، وخیلی دیررس میتوان تقسیم بندی کرد.

از نظر زمان گلدهی به گروههای دیر گل متوسط گل  و زود گل تقسیم می شوند.پسته اکبری در گروه دیر گل ، اوحدی یا فندقی متوسط گل  و کله قوچی در رده زود گل قرار می گیرد.

پسته اکبری از انواع پسته هایی هستند که دارای ارزش تجاری بالایی می باشند.پسته اکبری اولین باردر اواخر دهه سی شمسی توسط حاج اکبر بسنجیده، در روستای عباس‌آباد امین، از توابع  شهرستان رفسنجان، شناسایی و تکثیر شد.

پسته اکبری دارای میوه‌ای بادامی شکل، کشیده و درشت است.

آیا می دانید پسته ها بر چند نوع تقسیم بندی می شوند؟

 

آشنایی با پسته خنجری دامغان

پسته خنجری دامغان همان‌طور که از اسمش پیداست مانند یک خنجر دارای قوسی کشیده در یک طرف آن است.

پسته خنجری دامغان از لحاظ ظاهری همانند پستهٔ بادامی و پسته احمدآقایی است، چون پسته بادامی و پسته احمدآقایی نیز هر دو کشیده‌اند که ممکن است شما را در تشخیص آن کمی دچار اشتباه کند.

تصویر پسته خنجری دامغان

 

پسته  فندقی (اوحدی)

پسته  فندقی یا اوحدی، یکی از متداول‌ترین ارقام تجاری پسته ایران می‌باشد که بین سال‌های ۱۳۲۰ تا ۱۳۳۰ در روستای فتح‌آباد رفسنجان توسط مهدی اوحدی شناسایی و انتخاب گردید.

پسته فندقی رقمی است بسیار معروف و سازگار برای اکثر مناطق پسته‌کاری که در طول ۵۰ سال گذشته گسترش فراوانی پیدا کرده‌است.حدود ۷۰–۶۰ درصد باغات پسته رفسنجان را پسته فندقی  به خود اختصاص داده‌است.

پسته فندقی  دارای میوه‌ها فندقی شکل وکروی  می‌باشد.یشترین حجم صادرات پسته کشور متعلق به رقم پسته فندقی می‌باشد.

پسته در چند مرحله فرآوری می شود.؟

مراحل فرآوریپسته شامل  پوست کنی، شست و شو، حذف مواد زائد، نم گیری و خشک کردن و سایزبندی تشکیل می دهد.

جایگاه پسته ایران در جهان

ایران و امریکا دو رقیب جدی در زمینه تولید و صادرات پسته در جهان به شمار می روند، بطوریکه 70 الی 80 درصد پسته جهان در اختیار این دو کشور می باشد.

در فاصلهٔ سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۴ میلادی، ایران، ایالات متحده آمریکا، ترکیه، سوریه و اتحادیه اروپا، پنج تولیدکننده اصلی پسته در جهان بوده‌اند.

بنابر آمار جهانی تولید پسته در ایران  در سال ۲۰۲۰ میلادی، ۱۹۰ هزارتن بوده که این کشور را در مقام سوم جهان، جای داده‌است.

چه مشکلاتی در مسیر رقابت پسته ایران در جهان وجود دارد.؟

آمریکا پسته را به‌صورت مکانیزه تولید می‌کند و همین امر موجب شده که محصول این کشور در هر هکتار ۳ تن و سه برابر محصول تولیدی ایران در هر هکتار باشد.

یکی دیگر از مشکلات صادرکنندگان استفاده بی‌رویه سم در باغ‌های پسته است که سهم اندک پستهٔ ایران در بازارهای اروپایی را با خطر مواجه می‌کند.

اتحادیه اروپا در این مورد قوانین سخت‌گیرانه‌ای دارد و اگر این بازار از دست برود پستهٔ آمریکا در زمان کوتاهی بازار ایران در اروپا را تصاحب می‌کند.

آیا می دانید پسته اکبری در ردیف بهترین و لاکچری ترین پسته های صادراتی می باشد.؟

پسته اکبری جزو پسته های لوکس و تجملی ایران و جهان می باشد.

پسته اکبری ظاهری کشیده و زیبایی دارد و می تواند همراه پسته کله قوچی جلوه زیبایی به آجیلتان ببخشد، چون پسته اکبری و کله قوچی جزو درشت ترین و زیبا ترین ارقام پسته می باشد.

پسته اکبری بسیار خوشمزه می باشد و هر ساله صادرات زیادی دارد اکثر کشور های حاشیه خلیج فارس به دنبال چنین پسته ای زیبا و خوشمزه هستند.

درخرید و فروش آجیل عواملی چند مهم هستند مانند درشتی، زیبایی، طعم و از همه مهم تر کیفیت و تازگی آجیل، که پسته اکبری تمامی این موارد را دارا می باشد. اکثرا پسته اکبری را برای آجیلشان سفارش می دهند.

 

تصویر پسته اکبری شور درجه یک و درشت و خندان

 

نقاط قوت پسته اکبری:

  • پسته اکبری از پسته های لوکس و لاکچری محسوب می شود.
  • برای استفاده در مجالس و میهمانی بسیار مناسب است.
  • از گزینه های مناسب صادراتی به کشورهای عربی می باشد.
  • از کشیده ترین انواع پسته می باشد.

 دلایل محبوبیت پسته اکبری چیست؟

پسته اکبری به دلیل داشتن ظاهری کشیده، بسیار زیبا به نظر می رسد و آن را به یک پسته لوکس تبدیل کرده است. پسته آجیلی تهیه شده از پسته اکبری درجه یک بسیار خوش طعم می باشد.

ویژگی ها و مشخصات ظاهری پسته  اکبری:

  • رنگ پسته در هنگام رسیدن قرمز روشن است.
  • رنگ پوشش جلویی مغز پسته بنفش قهوه ای است.
  • رنگ غالب مغز پسته زرد کم رنگ است.
  • رنگ پوست استخوانی کرم تیره  است.
  • ابعاد پسته خشک شده حدود  12/22 میلیمتر است.

برای صادرات پسته ایرانی چه پارامترهایی بایستی مدنظر قرار گیرد.؟

  • استاندارد ها
  • فرهنگ مصرف پسته صادراتی ایران
  • میزان تقاضا پسته صادراتی در ایام مختلف
  • کشش قیمتی بازار
  • کیفیت در صادرات پسته

برای آنالیز، تفکیک صادرات و خرید و فروش پسته صادراتی ایرانی کشور های مختلف را مورد بررسی قرار داده ایم تا شخص صادرکننده بتواند با توجه به این اطلاعات، صادرات مقرون به صرفه ای داشته باشد.

 

 دلایل محبوبیت پسته اکبری چیست؟

 

با دو اصطلاح در خرید و فروش پسته آشنا شویم.؟

پسته در هنگام عرضه و خرید و فروش با دو ویژگی عرضه می شود:

  • پسته های دستچین :اگر پسته های معیوب  از جمله دهن بسته و کج داخل بار جدا شود به باقی مانده پسته ها توچین می گویند
  • پسته های توچین:اگر  پسته های دو برچاک و شکفته از بار جدا شود به باقیمانده بار پسته  دستچین گفته می شود.

پسته های دستچین نسبت به پسته های توچین گران تر بوده و از کیفیت زیادی برخوردار هستند.معمولا در صادرات به کشورهای اروپایی از پسته دستچین ارسال می شود.

کدام کشور تامین کننده حجم بیشتر پسته اروپاست؟

معمولا پسته صادراتی اروپا را کشور آمریکا تامین می کند که در دو نوع round & jumbo است و معادل پسته ایرانی آن را می توان پسته فندقی و کله قوچی نام برد. بنابراین می توان گفت این دو نمونه پسته فروش بهتری در بازار های اروپا دارند.

در خصوص بررسی بازار اروپا نباید مبحث قیمت پسته در اروپا را فراموش کرد.

پسته صادراتی ایران نه تنها باید از گواهی افلاتکسین معتبر برای اروپا برخوردار باشند بلکه قیمت پسته صادراتی نیز اهمیت به سزایی بر فروش این محصول در اروپا دارد.

در این میان از بین دو نمونه پسته کله قوچی و فندقی می توان پسته فندقی را برای صادرات به اروپا انتخاب نمود زیرا این پسته به علت ریزتر بودن برای کشور های اروپایی این نوع قیمت پسته در اروپا مناسب تر است !

شرط اصلی در انتخاب پسته توسط اتحادیه اروپا:

یکی از مهم ترین عوامل در انتخاب و خرید پسته در اتحادیه اروپا توجه به موضوع بهداشت پسته است.در رابطه با موضوع بهداشت سخت گیری خاصی در انتخاب پسته ایران توسط تجارز اتحادیه اروپا لحاظ می شود.

کشورهای اتحادیه اروپا به کیفیت پسته مهم تر از سایز آن اهمیت می دهند.پسته های کله قوچی و فندقی از مهم ترین انتخابهای پسته در اروپا می باشد. البته سایر پسته ها نیز چایگاه خود را دارند.همچنین صادرات کله قوچی در المان از استقبال خوبی برخوردار است.

در میان کشور های اروپایی کشور های آلمان، اسپانیا، ایتالیا و اوکراین بیشترین حجم صادرات پسته به اروپا را به خود اختصاص داده اند.

ایا اخذ گواهینامه افلاتوکسین برای صادرات پسته به کشور های عربی الزامی است؟

شرایط صادرات پسته به کشور های عربی نسبت به صادرات پسته به اروپا کاملا متفاوت است چرا که برای صادرات به این دسته از کشور ها نیازی به اخذ گواهینامه افلاتکسین وجود ندارد و تنها استاندارد های گمرکات فرستنده و گیرنده کفایت می کند. بنابراین می توان گفت تنوع پسته صادراتی برای این قبیل کشور ها بالاتر است.

به همین جهت است که معمولا صادر کنندگان کشور های عربی را برای رونق بخشی به کار خود انتخاب نموده و صادرات پسته به قطر و همینطور صادرات پسته به عمان مناسب ترین گزینه ها برای مبحث صادرات پسته نزد تجار به شمار می روند.

مردمان کشور های عربی به کدام ویژگی پسته صادراتی توجه بیشتری دارند؟

برای صادرات پسته به عمان و قطر باید دقت داشته باشید که مردمان کشور های عربی به ظاهر و درشتی پسته توجه ویژه ای دارند پس لازم است از میان انواع این محصول برای صادرات پسته به قطر و عمان پسته فندقی را از فهرست خود خط بزنید.

معمولا سلیقه کشور های عربی پسته های کروی شکل است که از انواع ایرانی آن می توان اکبری، بادامی و احمد آقایی را نام برد از این منظر گزینه های فندقی و کله قوچی نیز تا حد زیادی از تقاضای بازار این کشورها حذف می شوند.

حال نوبت به دسته بندی این 3 نوع پسته صادراتی یعنی بادامی، اکبری و احمد آقایی رسید.

در بین این سه نوع ، پسته های بادامی ریز تر بوده و شباهت بیشتری به پسته فندقی دارد بنابراین در این مرحله می توان پسته بادامی را نیز حذف نمود.

ارسال پسته صادراتی به افغانستان و عراق

غالبا پسته های درجه یک و دو که معمولا پسته بادامی کلاس B هستند با قیمت ارزان تر به افغانستان صادر می گردد.

تاجران عراقی نیز تمایل زیادی به خرید پسته اکبری و احمد آقایی دارند که این محصول را عموما یا به صورت فله ای یا با بسته بندی خریداری می کنند.

برای صادرات پسته به عراق نیز پسته های کلاس B بهترین گزینه هستند و خریداران زیادی دارند چرا که نسبت به سایر نمونه های پسته صادراتی، قیمت مناسب تری دارند.

مناسب ترین نوع پسته با توجه به قیمت پسته صادراتی و ظاهر آن برای ارسال به عمان و قطر کدام است؟

با توجه به قیمت پسته صادراتی اکبری و احمد آقایی و ظاهر آن ها می توان این دو محصول را از مناسب ترین گزینه ها برای صادرات پسته به عمان و قطر نام برد.

در پایان باید این مسئله نیز مد نظر قرار دهید که ممکن است سایر کشور های عربی قصد صادرات پسته به صورت مجدد را داشته باشد و انواع پسته ایرانی را به سایر کشور ها بفروشند در این صورت ممکن است تقاضای خرید پسته فندقی، کله قوچی و گاها بادامی به تجار ایران داده شود.

بهترین پسته صادراتی برای کشور های عربی کدام است؟

در کل با توجه به موارد ذکر شده می توان بهترین پسته صادراتی را برای کشور های عربی متناسب با کشش بازار در درجه اول اکبری و در رده دوم احمد آقایی صادراتی ایران عنوان کرد.

آشنایی با برترین کشورهای صادراتی پسته

ترکیه:
کشور ترکیه بزرگترین مصرف کننده پسته با ۱۳۰۲۰۲ تن است که این آمار، تنها در سال ۲۰۱۶ برای مصرف پسته ثبت شده است.

این عدد، نشان دهنده مصرف سالانه ۱/۶۴ کیلوگرم سرانه این کشور است. این میزان در سال ۲۰۱۵ از حدود ۱۱۹ تن افزایش یافته است.

به عنوان یک تولید کننده، پسته های ترکیه به دلیل داشتن مواد مغذی، کیفیت غیر رقابتی و طعم متمایز معروف هستند. بیشتر پسته صادراتی ترکیه در استان های Sanliurfa و Gaziantep کشت می شوند.

ایالات متحده :

ایالات متحده دومین مصرف کننده بزرگ با حدود ۹۳ تن در سال است.

محبوبیت پسته صادراتی به همراه تولید با کیفیت بالا منجر به افزایش تقاضا در داخل کشور شده است.

آمریکایی ها محصولات مختلف حاوی پسته مانند کره، کوکی ها سالادها و … را ابداع کرده اند.

محبوبیت روزافزون پسته صادراتی، طی سال ها به تدریج منجر به افزایش تولید شده است.

پس از معرفی این محصول در دهه ۱۹۵۰، تجاری سازی آن مدتی طول کشید.

به دلیل مسائل سیاسی و اقتصادی میان ایران و آمریکا، ایالات متحده، واردات پسته از ایران را متوقف کرد و از این طریق این صنعت را تحریک کرد.

این رشد به معنای افزایش بازاریابی محلی در مناطق آمریکا است که منجر به مصرف بیشتر می شود.

ایران :

ایران در مصرف پسته به طور پیوسته رشد کرده و به حدود ۴۹۵۰۴ تن رسیده است.

این کشور به سومین صادر کننده بزرگ پسته در جهان تبدیل شده است.

ایران همچنین بازارهای گسترده ای را در خاورمیانه به خود اختصاص داده است که عمده ترین مصرف کننده آن سوریه است.

ایران انواع مختلفی از پسته سبز و مرغوب را تولید می کند که مورد توجه مصرف کنندگان پسته قرار دارد.

اگرچه ایران با انواع محدودیت های تجاری و غیره روبرو بوده که تولید و مصرف را تحت تأثیر قرار داده است، اما در سال های اخیر پیشرفت در عملکرد کلی محصول مشاهده شده است.

گرچه خود پسته جزو محصولات مجاز تحریم نبوده، اما محدودیت ها چالش های تجاری را برای کشاورزان ایرانی ایجاد می کند که منجر به گسترش مصرف پسته در بازارهای داخلی می شود.

در سال های اخیر، بازارهای عراق نیز مشتریان خرید عمده پسته صادراتی ایران بوده اند.

قیمت پسته صادراتی در عراق با توجه به عرضه و تقاضا و سهولت در واردات به کشور تعیین می شود.

قیمت پسته صادراتی طبق آماری که در دسامبر سال۲۰۱۹ به ثبت رسیده است، چیزی حدود ۹ دلار در هر کیلوگرم بوده است. این رقم در مقایسه با سال گذشته، حدود ۴/۱ درصد رشد مثبت داشته است.

 عرضه بهترین پسته عمده در مجموعه بازرگانی صبا فروت

ایران از بزرگترین تولید کنندگان پسته در جهان به شمار می رود.

در سال 1402 میزان تولید پسته ایران به میزان زیادی افزایش یافته است.

مجموعه بازرگانی صبا فروت آمادگی خودرا جهت عرضه بهترین پسته ایرانی به بازار کشورهای جهان اعلام می دارد.

جهت هماهنگی خرید و فروش پسته با تلفن مجموعه بازرگانی صبا فروت  تماس حاصل فرمایند.

 

3

  1. طعم پسته های ایرانی عالی است. فکر نمی کنم پسته سایر کشورها طعم شان مثل ایران باشه

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما